Crossfit

Fremskritt

Crossfit
med få ord

Tren funksjonelle grunnøvelser: markløft, frivending, knebøy, press, støt og rykk. Lær deg grunnleggende turnøvelser: pull-ups, dips, tauklatring, armhevninger, sit-ups, håndstående armhevninger, piruetter, salto, splitt og statiske hold. Sykle, løp, svøm og ro osv, hardt og raskt. 

Bland elementene kondisjon, vektløfting og turnøvelser fem til seks dager i uken med så stor variasjon og kreativitet som mulig. Rutine er fienden. Hold treningene korte og intensive. Lær deg å mestre nye idretter og aktiviteter.”

Oppdag noe for deg

CROSSFIT ER Utholdenhet, Styrke, Fleksibilitet, Kraft, Hastighet, Koordinasjon, Smidighet, Balanse, Nøyaktighet, Hjerte

«CrossFit er en treningsmetode med konstant varierte, funksjonelle bevegelser utført med høy intensitet.»

Men hva betyr egentlig det?

Med konstant variert mener vi at en treningsøkt hos CrossFit Tromsø, og andre sentere verden over, sjelden er lik. Treningsøktene varierer fra dag til dag. På denne måten står kropp og sinn alltid ovenfor nye utfordringer, hvilket medfører at man stadig opplever progresjon. Rutine og ensidig trening er CrossFits store ”fiende”. Resultatet er en gjennomtrent og allsidig kropp – i stand til å takle de fleste gjøremål.

Et mål er at dette kun skal skje gjennom funksjonelle øvelser. Med dette menes det at det er øvelser som faller naturlig for kroppen. En knebøy er naturlig; man setter seg ned og reiser seg opp. Det samme med markløft; man plukker noe opp fra gulvet. Og det finnes utallige andre eksempler. Forbedret teknikk, styrke og utholdenhet i funksjonelle øvelser vil gjøre hverdagslige ting lettere.

At vi jobber med flere muskelgrupper samtidig gjør at treningen blir mer effektiv – og med en høyere intensitet. Den høye intensiteten som CrossFit-øvelser utføres med, gir raske resultater. Det gjør også at selve treningsøkten på CrossFit Tromsø er ganske kort, alt fra 2 minutter til 30-45 minutter. Det vil alltid være satt av 60 minutter på øktene hos CrossFit-Tromsø, men lengden på oppvarming, teknikk og uttøying vil bli tilpasset varigheten på selve økta.

Det unike med CrossFit er at det kan tilpasse alle nivåer, uansett utgangspunkt. CrossFit passer perfekt uansett alder, fysisk form eller kjønn. Hos CrossFit Tromsø er ingen for små, ingen for store, ingen for svake, for tunge eller for dårlig trent.

På enhver organisert CrossFit-time vil det være en instruktør til stede som styrer timen og veileder deg underveis. Du får korreksjoner og tilbakemeldinger særlig knyttet til teknikk. Man kan gjerne se det slik som at man har en personlig trener med seg under hele treningsøkten. Alle instruktørene på CrossFit Tromsø er kvalitetssikret i form av nødvendig sertifisering (CrossFit Level 1-kurs).

1995

Crossfit's historie

Lurer du på hva CrossFit er? Ønsker du en ny, forbedret og morsommere treningshverdag?

Vi tilbyr alle en gratis introsamtale hos
crossfit tromsø

Har du lyst til å trene hos oss men er usikker på hvilken treningsform og opplegg som passer deg? Book en gratis introsamtale.

Bestem deg nå! – og kom i gang ved å  booke en gratis introsamtale. Sammen legger vi en plan slik at du når dine mål. Virker det interessant med  CrossFit i gruppe, personlig trening og/eller veiledning innen kosthold og trening? Da vil en 20 minutters introsamtale med oss avdekke dine mål og forutsettninger. Vi gir deg våre anbefalninger om hvilken treningsform og intensitet som passer akkurat for deg. Samtalen er helt gratis og du kommer ikke til å svette i det hele tatt. Du investerer i tiden – vi byr på kaffen!

Er du usikker?

Crossfit for alle

Er du usikker på om CrossFit passer for deg? Ikke fortvil, CrossFit passer i utgangspunktet for alle, uavhengig av alder, kjønn eller form. Alle øvelser tilpasses enkelt den enkeltes fysiske utgangspunkt. En Pull-up kan godt gjøres med strikk og en armheving kan gjøres på knærne, eller på en boks. Du konkurrerer primært med deg selv, og det viktigste i CrossFit er at du når dine egne mål.

Hensikten med CrossFit er rett og slett å bli så veltrent som mulig. I CrossFit setter vi ikke begrepet «veltrent» i sammenheng med å være den største gutten eller jenta på treningsstudioet.

For å sikre at alle som trener hos oss har grunnleggende kunnskap om de ulike øvelsene CrossFit består av, vil vi bruke god tid og gå nøye igjennom øvelsene vi gjør. Vil vi aldri «kaste» deg ut i noe du ikke behersker. For oss er det veldig viktig at man tar «steg-for-steg».

Hvis du har en skade, kan og bør du sannsynligvis også trene CrossFit. Det handler bare om å trene rundt skaden. Ved å gjøre funksjonelle bevegelser, styrker du områdene rundt skaden slik at kroppen din avlaster dette området. Slik blir du faktisk fortere frisk. Uansett burde du alltid rådføre deg med lege/fysioterapeut. Men si fra til oss i forkant av timen du skal delta på.Vi besitter masse kunnskap og tilrettelegger gladelig treningen for deg.

HUSK: Man er svært sjelden «for skadet» til å kunne trene. Vi har hatt folk med hele hånden i gips hos oss. Vi har hatt folk i rullestol hos oss. Felles for dem alle: Vi har gitt dem en fullverdig og god treningsøkt.